Showing posts with label false postive. Show all posts
Showing posts with label false postive. Show all posts

Thursday, January 12, 2012

Macam mana tahu diri sendiri pregnant?

Salam

Wanita mana yang tak gembira bila dirinya hamil? Bahkan sebulan selepas kahwin pun sebenarnya kita belum pregnant tapi rasa diri seakan-akan pregnant which is mainan perasaan ataupun terlalu berharap. Ada simptom sikit je sama macam Google cakap dah happy pastu nak check UPT. Kina rasa kina antara isteri macam tu. Kina memang suka la check UPT walaupun result dia akan menghampakan tapi rasa macam best je uji air kencing sendiri. HAHA. 3 bulan kahwin adalah dalam 4 5 UPT kina beli. Pudin sampai cakap kita tunggu miss period la eh. Dia seorang yang tak suka membazir. Kina plak jenis suka ikut hati ni. hehe. Yela, satu UPT harga RM8-RM15, beli selalu tak ke membazir. Tapi ni rahsia kina & pudin sahaja sehingga sekarang bukan rahsia. haha.

Selepas site visit dari Bintulu hari tu, kina kena Kerusi Merah Beruang Merah (Sila translate English). Lepas tu macam ada darah sekali dengan cirit tu. Tapi kina tak rasa sakit langsung. Cuma penat je 2 3 kali ke toilet dan darah tu ada. Kina pun tanya dengan kawan kina seorang pharmacist. Dia cakap maybe sebab kurang minum air. Yekot, kina ni memang jarang sangat minum air kecuali masa makan je la. 

Badan rasa panas tapi bukan demam. Antara simptom-simptom pregnant la orang kata. Apa lagi, nak test UPT la, masa tu dekat rumah ibu kina di Kuantan. hahaha. tapi confirm la takde apa-apa kan sebab lagi 10 hari kot untuk due period. Supposely kina datang 1 Januari 2012 & cycle period 27-28 hari memang regular. Cycle period dikira dari hari pertama datang period sehingga period yang seterusnya. Jadi, 4 Dis kalau 1st day period next expected period 1 Jan. Gitu la kira. Masa sekolah dulu walaupun budak Biologi tapi biol tak faham-faham. Esoknya, ibu kina tanya awak dah mengandung ke? macam mengandung je. Naluri seorang ibu kot dia nampak ada perubahan dekat kina. Terus la kina cakap takde la, lambat lagi due period.

Selepas beberapa hari, kina rasa perut macam lain macam. Keras dari biasa. Badan pun panas-panas. Dalam perut macam rasa berdenyut & cramp sekali sekala. Mula-mula kina ingat sebab efek makan asid folik ke kan. hehe. Sebab kina dah makan hampir belas biji. Start awal bulan disember, kadang-kadang je lupa nak makan 1 biji 1 hari. hehe. Namun, dalam hati kina rasakan kina pregnant kot. Sebab rasa lain la dari biasa. Apa lagi, minta pudin belikan UPT paling murah dekat 7Eleven walaupun lagi 4 hari nak due date next period. Ops, I didn't again! hahaha. Sebelum period nak gak check UPT.

Berbekalkan 1 UPT jenama ForSure berharga RM8.90 dari 7Eleven, kina pun test la sebelum Subuh hari tu. Hari tersebut adalah hari Khamis iaitu check 3 hari sebelum period. Mula-mula ada 1 line je, tiba-tiba ada 1 lagi line samar-samar sangat. Kina pun panggil pudin. Biasanya kalau lepas check tak panggil dia, buat diam je sebab negative. hahaha. Pudin pun mengiyakan dia nampak line walaupun sikit je. Kitorang macam terkulat-kulat pastu sengih-sengih tapi belum betul-betul yakin. Pudin pun cakap macam ni " Patut la budak 7E tu suruh beli 2 UPT tu untuk betul-betul confirm''. Maka petang tu pudin beli lagi untuk test esok paginya. Hasilnya tetap ada double line tapi samar. 
Boleh nampak walaupun sangat blur, result 3 hari sebelum period

Lepas tu tanya la kawan-kawan. Ramai cakap UPT jarang buat silap, kalau 2 kali check ada double line yela tu pregnant. Ibu kina pun suruh tunggu lambat datang period pastu jumpa doctor. Tapi ketidaksabaran menguasai diri. 31 Dis pegi jumpa doctor Azman (Eh, nama sama ngan ayah saya la doctor) Klinik Panel yang dekat Klebang. 

Doctor: Ok, ada apa-apa sakit?
Kina : Saya nak check pregnancy.
Doctor: Nak check ke nak confirmkan pregnancy?
Kina: Ha..Nak confirmkan pregnancy.
Doctor: Bila first day period hari tu?
Kina: 4 Dec.
Doctor: 4 Dec ke 4 Nov? (Seakan-akan tidak percaya sebab masih bulan Dec walaupun 31 Dec)
Kina: 4 Dec. Sepatutnya period esok 1 Jan.
Doctor: Dah pernah check UPT?
Kina: Dah pernah kemarin & semalam. 2 2 ada double line tapi samar la.
Doctor: Test masa pagi ke? Sebab pagi memang senang nak detect hormon tu.
Kina: A,ah.
Doctor: Awal lagi sebenarnya, tapi kalau nak check kita boleh check je. (Check ke confirm ni doc? :P)
Kina: Nak check. (Tak sabar nak tahu)
Doctor: Ok, pegi ambil air kencing. (Sambil bagi bekas)
----------Intermission----------Takkan nak cerita. Dah setel bagi nurse.
Doctor: Sekarang ni petang, jadi nak check tu mungkin lagi susah nak detect sebab hormon kurang.
Kina: Oo..Ok..
Doctor tu pergi ambil result test. Dia tengok. Dia letak atas meja lepas tu dia menjauhkan diri sikit sambil cakap. " Ok, tengok''. (muka dia tak tahu muka positif ke muka negatif). Kitorang dua dah risau. Macam negative je. Bila tengok.....
Double line masih samar tapi lebih jelas walaupun test dibuat pada waktu petang

Positif! Malah lagi jelas dari test kat rumah aritu. Namun doctor masih taknak confirmkan sebab dia rasa terlalu awal. Belum 4 minggu lagi usia kandungan dan dikhuatiri 'false positive'. Jadi, doctor tu bagi kina 1 lagi pregnancy test untuk ditest kat rumah. Best-best dapat test UPT lagi. Yihaa. 2 hari kemudian kena test dan kalau double line yang lebih jelas memang confirm kalau double line sama je samar mungkin bukan.

2 hari kemudian iaitu 2 Januari, kina pun test la. Alhamdulillah, semakin jelas double line. Pagi tu pudin terus sujud syukur. Tapi ni la manusia, selagi doktor belum sahkan masih was-was. Pergi la Klinik Panel Dr Habsah dekat Tanjung Minyak yang sepatutnya kitorang pegi aritu tapi doktor takde.

Prosedur masih sama. Pertanyaan yang sama. Cuma ada 1 soalan berbeza. "Awak akan period makin awal ke makin lambat?'' Kina pun cakap kina makin awal setiap bulan. Dr Habsah tu pun pergi tengok result test. Lepas tu dia pun cakap ''A,ah, ada 2 line. Biasa terlalu awal ni tapi sebab awak punya period semakin awal tiap bulan.....Alhamdulillah, Shakina, Sharifuddin..saya sahkan awak mengandung 4 minggu 1 hari''. Dr Habsah tak tunjuk pun result tu pada kami berdua. Cuma, beliau minta datang semula ke klinik untuk buat scan pada bulan 2 nanti. 

Haa..panjang kan ceritanya? Begitu la kisahnya kina pregnant. Syukur Alhamdulillah, tak semua orang boleh detect positive awal, ada kes 2 bulan pregnant baru ada double line sebab hormon kurang dapat detect. Setiap orang lain pengalamannya. Wallahuallam. Berada dalam 1st trimester ni membimbangkan betul. Harap-harap baby dalam perut ni kuat macam mak/ibu/mama/mommy/umi dia. haha. tak tahu lagi nak bahasakan diri apa.

Next entry: Pasal Kina's Kitchen plak la. Dah lama tak berasap dapur tu. hihi

UPDATE 1 Sept 2015
: Kina juga ada menjual pregnancy test paling murah di pasaran. Boleh baca post ini macam mana kina punya result untuk second pregnancy!
Pregnancy test strips : RM0.80 (Buy 10 free 1)
Pregnancy test cassette : RM3.00 (Buy 5 free 1)
Ovulation test strips : RM1.00 (Buy 10 free 3 ovulation atau 1 pregnancy cassette)
Belian RM35 free postage semenanjung.
Memang sangat murah ok..

Wassap laju-laju +60132126952 




 

Shakina Farhan Designed by Alieff Artwork